четвртак, 16. октобар 2025.

Медији у савременом друштву

 



ChatGPT је рекао:


Увод

Замисли свет без телевизије, интернета, друштвених мрежа или новина.
Како бисмо сазнали шта се дешава у свету, шта мисле други људи или шта се сутра дешава у школи?
То је управо оно што медији чине – повезују нас са светом информација.



 Шта су медији?

Медији су средства путем којих људи преносе и размењују информације.
Реч „медиј“ потиче од латинске речи medium – што значи посредник.
Другим речима, медији су посредници између пошиљаоца и примаоца поруке, стварности и јавности !

Примери медија:

  • 📺 телевизија

  • 📻 радио

  • 📰 новине и часописи

  • 💻 интернет портали

  • 📱 друштвене мреже (Instagram, TikTok, YouTube…)



Развој медија

  1. Традиционални медији – новине, радио, телевизија.
    Они имају уређивачку политику и професионалне новинаре.
    Информације пролазе контролу и проверавају се пре објављивања.

  2. Нови медији – интернет, блогови, друштвене мреже.
    Свако може да објави садржај, али то значи и да има више лажних вести (тзв. fake news).


 Улога медија у друштву

Медији имају четири главне функције:

  1. Информативна – обавештавају грађане о дешавањима.

  2. Образовна – шире знање и подстичу критичко мишљење.

  3. Забавна – нуде садржај ради опуштања и рекреације.

  4. Контролна (стражарска) – прате рад власти и упозоравају јавност на злоупотребе.


 Медији и критичко мишљење

Данас је лакше него икада доћи до информација – али је теже знати које су тачне.
Зато је важно да научимо да:

  • проверимо извор вести,

  • не верујемо свему што видимо на мрежама,

  • разликујемо чињенице од мишљења.

Критичко мишљење је наша најбоља „антивирусна заштита“ у мору информација и омогућава човеку децентрацију, то јест могућност да "изађе из сопствених ципела" односно разуме ставове, мотиве и вредности других, чак и оних са којима се не слаже. То је основна разлика између објективних и необјективних медија.



Медији у Србији


У Србији делују јавни сервиси (попут РТС-а) и приватни медији.
Постоје и регулаторна тела, као што је РЕМ (Регулаторно тело за електронске медије), које прати да ли медији поштују закон, професионалне стандарде и права грађана.

Млади у Србији највише користе интернет и друштвене мреже као извор информација, што доноси и бројне изазове: зависност од екрана, ширење дезинформација и утицај на вредности и ставове.



Зашто је медијска писменост важна?

Медијски писмен човек уме да:

  • разликује поуздану од непоуздане информације,

  • разуме како медији обликују стварност,

  • препозна рекламу, пропаганду и манипулацију,

  • користи медије одговорно и безбедно.



Закључак

Медији су свуда око нас — у телефону, на улици, у учионици.
Они могу бити извор знања, али и средство манипулације.
Зато је задатак сваког савременог човека, а нарочито младих, да научи да мисли својом главом и одговорно користи медије.




Мали квиз за крај

  1. Шта значи реч „медиј“?

  2. Наведи бар два примера традиционалних медија.

  3. Шта је fake news?

  4. Које тело у Србији надзире рад електронских медија?

  5. Шта подразумевамо под медијском писменошћу?


Аутор: А.Лазић МА политиколог
Сва права задржана

Нема коментара:

Постави коментар